Allan Dwan. I western da un rullo
THE RANCH GIRL (USA/1911) R.: Allan Dwan. D.: 9'
Int.: J. Warren Kerrigan (Jack), Pauline Bush (Alice), Jack Richardson (Mike). Prod.: American FilmManufacturing Company. Pri. pro.: 10 agosto 1911. 35mm. L.: 193 m. D.: 9'. a 18 f/s. Bn. Didascalie inglesi / English intertitles.
Da: Library of Congress
BLACKENED HILLS (USA/1912) R.: Allan Dwan. D.: 9'
Int.: J. Warren Kerrigan (Jack Upham), Jessalyn Van Trump (Martha Vail), Jack Richardson (Joe Canfield), Louise Lester (la strega), Charlotte Burton (Jenny Hart). Prod.: American Film Manufacturing Company. Pri. pro.: 26 dicembre 1912. 35mm. L.: 191 m (incompleto). D.: 9' a 18 f/s. Bn. Didascalie inglesi / English intertitles.
Da: Library of Congress
MAIDEN AND MEN (USA/1912) R.: Allan Dwan. D.: 13'
Int.: Pauline Bush (la ragazza), Jack Richardson (il cattivo del ranch), J.Warren Kerrigan (lo spasimante deluso), Louise Lester (la proprietaria del ranch), George Periolat (il padre). Prod. AmericanFilm Manufacturing Company. Pri. pro.: 4novembre 1912. 35mm. L.: 283 m. D.: 13'.a 18 f/s. Bn. Didascalie inglesi / English intertitles.
Da: Library of Congress
MAN'S CALLING (USA/1912) R.: Allan Dwan. d.: 13'
T. alt.: Almost a Friar. Int.: J. Warren Kerrigan (John Wallace), Jessalyn Van Trump (Mrs. Wallace), George Periolat (il padre di John). Prod.: American Film Manufacturing Company. Pri. pro.: 11 novembre 1912. 35mm. L.: 272 m. D.: 13'a 18 f/s. Bn. Didascalie inglesi / English intertitles.
Da: Library of Congress
THE THIEF'S WIFE (USA/1912) R.: Allan Dwan. D.: 14'
Int.: J. Warren Kerrigan (lo sceriffo), Pauline Bush (la moglie del ladro), Jack Richardson (il ladro). Prod.: American Film Manufacturing Company. Pri. pro.: 18 novembre 1912. 35mm. L.: 290 m. D.: 14' a 18 f/s. Bn. Didascalie inglesi / English intertitles.
Da: Library of Congress
Introduce Dave Kehr, curatore della rassegna
Accompagnamento al piano di Maud Nelissen
L'omerica carriera da regista di Allan Dwan cominciò per caso nel 1911: sceneggiatore e direttore di produzione, a ventisei anni fu mandato dall'American Film Manufacturing Company di Chicago a lavorare con la troupe californiana. Giunto a San Juan Capistrano, Dwan scoprì che il regista era andato a sbronzarsi a Los Angeles abbandonando attori e maestranze. Come raccontò poi a Peter Bogdanovich (che si sarebbe ispirato all'aneddoto in Nickelodeon, del 1976), "Allora riunii gli attori e dissi 'Adesso o io sono un regista o voi siete disoccupati'. E loro: 'Non abbiamo mai visto un regista migliore. Sei perfetto'. Io dissi 'Cosa faccio? Cosa fa un regista?'. Così mi presero e me lo mostrarono. E funzionò". I western da un rullo di questo programma, tutti conservati alla Library of Congress, risalgono ai primi due anni di frenetica attività durante i quali Dwan girava in media due film a settimana. Con la sua piccola compagnia di repertorio costituita da un eroe (J. Warren Kerrigan), un'eroina (Pauline Bush, che sarebbe poi diventata la prima signora Dwan) e un cattivo (Jack Richardson), Dwan padroneggia rapidamente il nuovo mezzo, passando da inquadrature un po' confuse (The Ranch Girl) e didascalie che si prodigano a spiegarci quel che stiamo per vedere (The Blackened Hills) a un uso metaforico del paesaggio (Maiden and Men), a consapevoli effetti pittorici (Man's Calling) e a personaggi psicologicamente complessi (The Thief's Wife). Cominciano a intravedersi anche tematiche nuove, e Bush è la prima di una serie di donne forti e indipendenti, la cui incrollabile sicurezza in materia d'erotismo e di romanticismo è contrapposta ai complicati conflitti intergenerazionali che affliggono i personaggi maschili.
Dave Kehr
Allan Dwan's homeric career as a director began by accident in 1911, when, as a 26-year-old scenario writer and production manager, he was sent by the American Film Manufacturing Company of Chicago to work with the company's Western unit in California. Dwan found the unit's cast and crew sitting idle in San Juan Capistrano, abandoned by a director who had run off for a drinking binge in Los Angeles. As Dwan told Peter Bogdanovich (the anecdote would later serve as the premise for Bogdanovich's 1976 Nickelodeon), "So I got the actors together and said, 'Now either I'm the director or you're out of work. And they said, 'You're the best damn director we ever saw. You're great.' I said, 'What do I do? What does a director do?' So they took me out and showed me. And it worked".The one-reel Westerns in this program, all preserved by the Library of Congress, date from Dwan's first two years of frenetic activity, during which he averaged two films a week. Working with a small stock company - hero (J. Warren Kerrigan), heroine (Pauline Bush - later to become the first Mrs. Dwan) and heavy (Jack Richardson), Dwan can be seen quickly mastering the new medium, as he moves from uncertain framing (The Ranch Girl) and intertitles that helpfully summarize the action we are about to see (The Blackened Hills) to a metaphorical use of landscape (Maiden and Men), confident pictorial effects (Man's Calling) and psychologically complex characters (The Thief's Wife). Major themes begin to emerge as well, with Bush as the first representative of Dwan's distinctively self-reliant women, whose unshakeable confidence in matters erotic and romantic is played in contrast to convoluted, intergenerational conflicts among the male characters.
Dave Kehr
Tariffe:
Aria condizionata
Info: 051224605